Mamy zaszczyt poinformować, iż z dniem 14.08.2019 r. prof. dr hab. Jacek Warchala, dołączył do grona wybitnych ekspertów Zakładu Lingwistyki i Psychologii Instytutu, w której wydajemy opinie w zakresie mowy nienawiści, delegalizacji partii politycznych/stowarzyszeń i innych organizacji, w oparciu o przepisy konstytucyjne (opinie kolegialne z m.in. z konstytucjonalistami i historykami), plagiatów, anonimów, ustalenia profilów stalkerów i cyber- stalkerów.
Prof. Jacek Warchala prowadzi wykłady i zajęcia z zakresu języka promocji, socjolingwistyki, zagadnień języka potocznego, języka środków masowego przekazu, stylistyki, teorii komunikacji społecznej i teoretycznych zagadnień manipulacji językowej oraz glottodydaktyki. Jest autorem ponad 60 artykułów naukowych oraz książek: „Budowanie public relations" (współautor); „Dialog potoczmy a tekst, Kategoria potoczności w języku", „Kultura piśmienności młodego pokolenia" (współautor); „Literacy of the young generation in a diglossic environment" (współautor), „Formy perswazji" (2019).
Od 2005 do 2012 roku pełnił funkcję dyrektora Instytutu Języka Polskiego UŚ, obecnie jest kierownikiem Zakładu Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania.
Profesor współpracował od 1993 roku z agencjami reklamowymi w Polsce i w Niemczech w zakresie reklamy i public relations, pracując np. dla „Grupy Żywiec”, Heinekena i Huty Trzyniec w Czechach; w latach 2000/2002 był konsultantem Banku Światowego ds. edukacji, reklamy i public relations w ramach rządowego projektu „Rzeczpospolita Polska – Projekt Usuwania Skutków Powodzi” („The Republic of Poland – Emergency Flood Recovery Project”).
Był założycielem i kierownikiem Studiów Podyplomowych: „Reklama, public relations i promocja polityczna” przy Instytucie Języka Polskiego.
Był także długoletnim wykładowcą Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii, Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy oraz Akademii Techniczno-Humanistycznej, gdzie prowadził zajęcia i wykłady z zakresu językoznawstwa współczesnego, teorii komunikacji perswazyjnej oraz podstaw reklamy i public relations. Prowadził wykłady, kursy i szkolenia w zakresie promocji, reklamy i public relations na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie, Uniwersytecie Państwowym w Mińsku, Uniwersytecie w Lipsku, Uniwersytecie w Dublinie, na Akademii Ekonomicznej w Katowicach, dla Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz dla jednostek administracji państwowej (sądów i prokuratur, stowarzyszenia Iustitia). Zasiadał w jury wielu konkursów ogólnopolskich, m.in. przez wiele lat był członkiem jury w konkursie „Grasz o staż” organizowanym przez Instytut Monitoringu Mediów w Warszawie.